Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
richting een betere wereld
CLEANOVATION = GREENOVATION
Flash brengt de beste disposable nonwoven schoonmaak producten op de wereldmarkt. Dit kunnen we doen door constante en slimme innovatie van onze producten en onze manier van werken. Wij zijn ervan overtuigd dat de prioriteit met betrekking tot Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen cruciaal is voor het product en de fases in de toeleveringsketen in combinatie met het doel en de effectiviteit ervan. Wij zijn van mening dat het optimaliseren van de prestatie van een product en het productieproces – door innovatie – het grootste positieve MVO-effect heeft. Zo zijn we in staat om de beste ecologische schoonmaak producten te ontwerpen.
Daarom zijn we overtuigd: Cleanovation = Greenovation.
Met optimaliseren bedoelen we het optimaliseren van de prestaties van onze producten, onze machines en onze manier van werken. Maar we worden niet alleen maar gedreven door onze innovatieve doelstellingen en technische expertise, waarbij schoonmaakprestaties prioriteit hebben. We hebben ook het oprechte doel om de leef- en werkomgeving van iedereen te verbeteren. Bij Flash werken we heel bewust aan een beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Ons logo
We vinden het leuk om onze inspanningen onder woorden te brengen en dit te laten zien, maar we maken het ook graag zichtbaar met een logo dat onze MVO-strategie en -implementatie uitdrukt. Al onze producten met ons MVO-logo zijn innovaties die ontwikkeld zijn door ons PIT-team met als doel onze leef- en werkomgeving te optimaliseren en tegelijkertijd de schoonmaakprestaties te verbeteren.
Wij zetten de toon
We streven er voortdurend naar om onszelf en onze producten te verbeteren om de best mogelijke schoonmaak producten te ontwikkelen. Dit doen we echter heel bewust met als doel onze woon- en werkomgeving te optimaliseren. Deze twee doelen kunnen alleen worden bereikt door de krachten te bundelen met alle partners in onze bevoorradingsketen. We voelen het als onze plicht daarin het voortouw te nemen. Van de keuze van grondstoffen tot het recyclen van onze producten, en van de logistieke bewegingen in onze eigen fabriek tot de logistieke bewegingen van en naar ons bedrijf. Als familiebedrijf geloven we dat het onze plicht is om ons toe te leggen op methodes die op de lange termijn het beste voor ons milieu zijn. Met een ketenbreed Corporate Social Responsibility-programma zetten we daarin de toon. Om in Flash-termen te spreken: we definiëren de standaard.
Schoon water Donaties
We ondersteunen waterprojecten in ontwikkelingslanden met de MadeBlue Foundation.
MadeBlue Foundation
MadeBlue is een stichting die zich inzet voor toegang tot schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Met onze donatie steunen we direct hun initiatieven. We helpen hen waterprojecten op te zetten die blijvend zijn en het leven van veel mensen en gemeenschappen verbeteren.
En waarom?
We ontwikkelen al onze nieuwe producten met veel aandacht voor de impact op het milieu. Dit geldt ook voor onze nieuwste innovatie: de WET2GO ready mop.
Deze is ontwikkeld met het minimaliseren van het waterverbruik in gedachten, zowel wat betreft het ontwerp als de productie.
We willen ook een extra bijdrage leveren aan de wereldwijde waterschaarste. Dit doen we door voor elk geleverd product schoon drinkwater te doneren aan MadeBlue.
Zo kun ook jij bijdragen aan het verminderen van waterschaarste in ontwikkelingslanden.
Wil je meer lezen over dit onderwerp? Klik dan hier.
Vijf aandachtsgebieden
Ons programma beslaat vijf aandachtsgebieden: de grondstoffen, het product, de logistiek, onze werkplaats en fabriek en onze medewerkers.
Alles begint bij de keuze van de grondstoffen. We streven naar cradle to cradle design: dat wil zeggen dat we herbruikbare materialen voor onze producten gebruiken. Door het gebruik van hernieuwbare materialen zoals PLA of eerder gebruikte materialen zoals gerecycled PP of gerecycled papier, streven we ernaar om zoveel mogelijk milieuvriendelijke componenten te gebruiken. Zowel in onze producten als in onze verpakkingen.
Dit doen we om de milieu-impact van onze producten te verminderen. We zorgen er echter wel voor dat de grondstof de effectiviteit en kwaliteit van het product waarin het wordt gebruikt ondersteunt. Met onze milieuvriendelijke producten kunt u de standaard stellen voor uw aanpak op het gebied van MVO, zonder dat de prestaties van de producten wordt beïnvloed. Zo verliezen onze duurzame en ecologische schoonmaak producten niet aan schoonmaakkracht.
Naast het overschakelen op herbruikbare materialen, proberen de experts van ons Product Innovation Team (PIT) altijd om het materiaalgebruik te minimaliseren. We zijn ons erg bewust van het gebruik van materialen versus de effectiviteit ervan. Wanneer het materiaalgebruik kan worden verminderd zonder de kwaliteit aan te tasten, zullen we dat zeker niet laten. Dit vermindert niet alleen onze milieu-impact, het leidt ook tot een verlaging van de productiekosten. Wij geloven dat groene schoonmaak kan worden gecombineerd met uitgekiend zakelijk handelen.
Een wasbare textieldoek die meer dan 100 keer wordt gebruikt heeft op zich een lagere impact dan de gemiddelde disposable.
We willen u echter een compleet overzicht geven van de milieu-impact, niet alleen de cijfers met betrekking tot het product zelf. We houden rekening met factoren als het watergebruik, het wasproces, het vrijkomen van nanoplastics in de wasmachine, het afvalwater, het gebruik van wasmiddelen, de logistiek, het energieverbruik en het wasmiddel. Als we al deze factoren optellen, blijkt vervolgens dat onze duurzame disposables milieuvriendelijker zijn voor onze leefomgeving.
Deze conclusie moedigt ons aan om de ontwikkeling van onze duurzame disposables voort te zetten. De specialisten van ons productinnovatieteam zijn vastbesloten om de status quo dagelijks uit te dagen.
Een stap verder
Wij denken liever een stap verder. Bijvoorbeeld aan een slim ontwerp voor een product waardoor het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen overbodig wordt. Door gespleten microvezels aan onze mops en doeken toe te voegen hebben we het gebruik van schoonmaakmiddelen en chemicaliën aanzienlijk kunnen verminderen. Daarnaast hebben we melamine en diamant pads ontwikkeld als alternatief voor de abrasieve schoonmaak. Deze pads hebben geen schoonmaakmiddelen nodig, waardoor het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen tot nul wordt teruggebracht.
“Verbeter de wereld – begin bij jezelf” is een bekend spreekwoord. Dat nemen we ter harte als het gaat om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, in elk onderdeel van de aanpak en over de hele keten. Logistiek is daarbij een cruciaal aspect van deze aanpak. De fiets is een populair voertuig voor ons woon-werkverkeer. Verder hebben wij er bewust voor gekozen om kantoor, productie en magazijn onder één dak te brengen, dit om intern transport te voorkomen. Evenzo werken we het liefste samen met lokale leveranciers in plaats van partners uit het buitenland. Op de lange termijn willen we regionale zendingen volledig elektrisch en buitenlandse zendingen zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Bijvoorbeeld door vrachtverdeling wat lege vrachtwagens voorkomt.
Populariteit disposables
Onze lean-filosofie zorgt voor een duidelijk logistiek voordeel. De productie en de gebruiksketen van onze duurzame disposables bestaan beide uit minder stappen dan die van de textiele tegenhangers. Dat de wasmachines energie verbruiken, weten de meeste mensen wel. Maar waar men meestal niet aan denkt is dat het transport van schoonmaakobjecten naar een wasgelegenheid ook een negatieve invloed heeft op het milieu. Steeds meer gebruikers worden zich bewust van deze verborgen negatieve milieuaspecten waardoor de populariteit van onze disposables nog groter wordt.
Of het nu gaat om onze kantoren, ons magazijn of onze productiefaciliteit, we zijn elke dag bezig met het verbeteren van onze werkomgeving en processen. Van een veilige werkomgeving tot energiebesparende verlichting en een lager waterverbruik; we zijn constant op zoek naar verbetering.
Recycling en hergebruik van producten zijn sleutelfactoren in onze werkomgeving. Ons afval wordt gescheiden verzonden voor recycling. Het gaat niet alleen om onze kunststoffen, maar om al onze afvalstromen. Daarnaast werken we toe naar een papierloos kantoor door onze processen zoals het facturatieproces te digitaliseren, en gebruik te maken van laptops en gedigitaliseerde schermen.
Om onze duurzame inzetbaarheid te ondersteunen hebben we verschillende initiatieven ontplooid.
Een goed voorbeeld hiervan is onze ‘feel-good-beweging’ die al een paar jaar loopt. We stimuleren onze medewerkers om een positieve ervaring op te schrijven, deze kan zowel privé als werkgerelateerd zijn. Al deze ervaringen worden vervolgens met de anderen in het bedrijf gedeeld, wat de positieve cultuur bevordert die we in ons familiebedrijf willen behouden.
Andere initiatieven:
- Onze medewerkers stimuleren om deel te nemen aan sportevenementen zoals hardloopwedstrijden.
- Bij ons werken meerdere medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. We ondersteunen deze mensen intensief, in samenwerking met een loopbaancoach om ervoor te zorgen dat ze dezelfde kansen krijgen als ieder ander.
- We hebben beheerders aan het werk via de gemeente.
… ons duurzame verhaal
Ons MVO-verhaal is gebaseerd op een gedegen visie. We willen ervoor zorgen dat volgende generaties een gezonde werk- en leefomgeving hebben. Daartoe moeten we nu de juiste stappen zetten. Als familiebedrijf vinden we dat het tot onze bedrijfswaarden behoort om hier het voortouw in te nemen. Resultaten vragen om actie, een brede aanpak en samenwerking met onze partners door de gehele keten. Als u interesse heeft om met ons samen te werken aan verduurzaming, neem dan contact op met info@flash.nl.